Kalundborg Idræts Forening så dagens lys den 7. oktober 1925, da 13 medlemmer fra Kalundborg Gymnastikforening indkaldte til stiftende generalforsamling pga utilfredshed med gymnastikforeningen og dens tilskud til atletikfolkene, når de skulle til løb.

Det var ingen strålende start for den nye forening, men alle arbejdede ihærdigt for at holde foreningen godt løbende. Bl.a. lykkedes det at få lov at benytte omklædningsrummet på skolen i Kalundborg 2 gange om ugen til vintertræningen.

Allerede i 1927 fik foreningen sit første sjællandsmesterskab i terrænløb og i den anledning fik foreningen mange nye medlemmer.

I perioden 1928-1933 havde foreningen også en bokseafdeling, som afholdt en del stævner på Hotel Postgården i Kalundborg. Brydning har også i en periode været på programmet i foreningen, men efter 1951 forsvandt denne sportsgren langsomt.

I 1940 kom der håndbold for damer på programmet og det samme gjorde orienteringssporten.

I 1944 blev damerne optaget i atletikafdelingen og i nogle år var KIF en af de bedste klubber på Sjælland i kvindeatletik.

I 1944 blev stadionanlægget og klubhuset taget i brug på Gisseløre incl en løbebane/atletikanlæg.

Håndboldafdelingen fik sin store fremgang, da Kalundborg Hallen stod færdig i 1963 og håndbold var i mange år den største aktivitet i foreningen.

En af de største dage i foreningens historie var i 1961, da herrerne vandt det danske mesterskab i 3 km terrænløb i Helsingør med deltagelse af Finn og Ib Toftegaard og Niels Søndergaard.

Siden har Finn Toftegaard vundet flere mesterskaber i perioden 1962 og 1963 samt i 1964, hvor det blev til dansk rekord i 3.000 m forhindringsløb.

I 1967 blev foreningen opdelt i 3 selvstændige afdelinger, en atletikafdeling, en håndboldafdeling og en orienteringsafdeling med hver deres bestyrelse og kasse. Formændene fra hver afdeling indgik i en hovedbestyrelse og der blev valgt en hovedformand for foreningen.

I 1968 blev Munkesø Stadion indviet sammen med en 400 meter cinders-løbebane og op gennem 70´erne blev dette atletikanlæg flittigt benyttet.

Af de tre afdelinger i KIF er der i dag kun ”atletikafdelingen” tilbage og ”Kalundborg Idræts forening – atletik og motion” er foreningens navn.

KIF atletik og motion er i dag kendt for afholdelse af ”Røsnæsløbet” og ”Møllebakken Rundt”.

Men alsidigheden er blevet stor i foreningen. Der er løbetræning med udgangspunkt i Munkesøen hele året. Om vinteren er der i Kalundborg Hallen gymnastik hvor styrke, smidighed og kondition er i højsædet. Endvidere er der mulighed for at anvende motionslokalet i Kalundborg Hallen. I Kystskoven er der lørdage og søndage mulighed for frivillig løbetræning. Endvidere dyrkes der Power-Walk samt Nordic Walking (stavgang) fra Munkesøen.